top of page
Skribentens bildJobhunter

Härliga Måndag: Att bygga trovärdighet vid första intrycket

Uppdaterat: 23 apr.


Måndagar, dagar fyllda av möten, introduktioner och ny början. Och i dessa situationer är första intrycket ovärderligt. När du möter nya kollegor, presenterar dig för en ny klient eller talar vid ett företagsevenemang, bygger du din professionella bild. Här kommer några vinklar om hur du kan stärka din trovärdighet genom självintroduktion:

  1. Detaljerna som visar din kompetens När du introducerar dig själv, fokusera på två saker: Vad du gör och hur bra du är på det. Det finns små detaljer, som jag kallar ”trovärdighetstecken”, som kan visa din kompetens. Det kan vara antal år i branschen, projekt du har hanterat, eller kanske ledande roller du haft. Och glöm inte de välkända arbetsgivarna eller klienterna du har samarbetat med!

  2. Lyft fram hela din arbetslivserfarenhet I en studie från 2023 om kvinnor i ledande positioner framkom det att många kvinnor ofta upplevde att de misstogs för att ha stödroller snarare än ledarroller, speciellt de som ser yngre ut än vad de är. Kim Vu, en ledare inom miljö och socialt ansvar, berättade om hur hon använde hela sin arbetslivserfarenhet för att stärka sin position i sådana situationer. Istället för att bara säga att hon arbetat på ett företag i X antal år, nämner hon att hon varit i branschen i nästan 20 år. Ett smart sätt att kommunicera erfarenhet och kompetens!

  3. Anpassa ditt budskap till din publik Reflektera över vilken information som mest kommer att resonera med din publik och var medveten om att framhäva de detaljer som betyder mest för dem. Ibland handlar det inte om att få nya meriter, utan snarare att omformulera de erfarenheter du redan har på ett sätt som gör dem mer begripliga och värdefulla för den du talar till.

  4. Var strategisk med ditt yrkestitel Många presenterar sig i allmänna ordalag om sitt arbete men glömmer att nämna sin exakta titel. Om du gör det kan du missa en möjlighet att visa ditt verkliga värde. Ta exempelvis skillnaden mellan ”Jag jobbar inom TV-nyheter” och ”Jag är huvudankare vid [nyhetsstationen]”. Den senare beskriver mer exakt vad personen gör och vilken position personen har.

Att introducera dig själv är en konst, och med dessa tips i åtanke kan du försäkra dig om att ditt första intryck blir bestående och positivt.


Så nästa gång någon frågar dig om ditt jobb på en måndagmorgon, vet du precis hur du ska svara. Härliga måndag!






2 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page